Menu

Lennon peruutushyvitys: mitä se kattaa?

Lennon peruutushyvitys: mitä se kattaa?

Jos lentoyhtiö on peruuttanut lentosi, sinulla on oikeus hyvitykseen toteutumattomasta matkasta. Muista kuitenkin, että hyvitys koskee vain palveluita, joita et ole saanut. Siksi lentoyhtiön maksama lopullinen palautussumma voi poiketa varauksesta maksetusta kokonaissummasta. Mitä siis tarkkaan ottaen sisältyy peruutetun lennon hyvitykseen?

Mitä hyvityssumma sisältää?

Hyvitys sisältää useimmiten:

  • lentolippujen hinnan ja lentokenttämaksut,
  • lentoyhtiön tarjoamien lisäpalvelujen kustannukset, mukaan lukien, mutta rajoittumatta, matkalaukut, ensisijainen lennolle pääsy sekä paikan varaus.

Huomaa, että jokaisella lentoyhtiöllä on oma hyvityskäytäntönsä, mikä tarkoittaa sitä, että hyvitettävät tuotteet vaihtelevat sen mukaan, miltä lentoyhtiöltä olet varannut lentosi. Jokainen hyvityshakemus käsitellään erikseen lentoyhtiön harkinnan mukaan riippumatta siitä, oletko ostanut lipun eSkyn kautta vai suoraan lentoyhtiöltä.

Muista, että ostamalla lipun eSkystä hyväksyt lentoyhtiön hyvityspolitiikan ja sen ehdot.

Mitä ei sisälly hyvitykseen?

Hyvityssumma ei yleensä sisällä:

  • palvelumaksuja,
  • palvelupaketteja,
  • online-lähtöselvitystä - jos lento peruutettiin, mutta lähtöselvitys oli suoritettu,
  • muita eSkyltä ostettuja lisäpalveluita, jotka on suoritettu tai joita ei palauteta muista syistä (AirHelp +).

Lisäksi lentoyhtiöt eivät saa palauttaa rahaa lennon varauksen muutoksesta, esim. päivämäärän tai määränpään muuttaminen sekä matkustajan henkilökohtaisten tietojen muuttaminen.

Jaettu hyvitys

Voit saada hyvityksen lentolipustasi lentoyhtiöltä erillisinä maksuina. Joskus lentoyhtiöt hyvittävät summan jakamalla sen jokaisen matkustajan kesken. Lisäksi lentoyhtiöt voivat siten hyvittää varauksia, jotka sisältävät myös ylimääräisiä matkapalveluita, kuten ostetut matkalaukut, paikan varaukset jne. Hyvitys tapahtuu useina erillisinä maksuina, erikseen lipusta itsestään ja muista lentoyhtiöltä ostetuista palveluista.

Milloin voit saada pienemmän hyvityssumman?

Jos hyvityssumma on pienempi kuin koko varauksen summa, tämä voi johtua siitä, että:

  • varauksesi koostuu osittain suoritetuista palveluista, joita ei palauteta,
  • varauksesi sisältää ylimääräisiä lentoyhtiön palveluita, joita ei palauteta sen käytäntöjen ja ehtojen mukaisesti,
  • varauksesi sisältää lisäpalveluita, joiden palautusta lentoyhtiö harkitsee erikseen, joten varat palautetaan useina erilisinä maksuina,
  • varauksesi koostuu usean matkustajan lipuista ja lentoyhtiö maksaa varat takaisin jokaiselle matkustajalle erikseen,
  • vain osa varauksesta on peruutettu (jos lennoille oli erillisiä lippuja).

Milloin saat hyvityksen?

Sekä se, missä muodossa että se, milloin saat hyvityksen, riippuu yksinomaan lentoyhtiöstä, myös silloin, kun olet ostanut lippusi eSkyn kautta. COVID-19-pandemian ja sitä seuraavien rajoitusten aiheuttaman ennennäkemättömän peruutettujen lentojen määrän vuoksi vastauksen ja lentoyhtiön päätöksen odotusaika on pidentynyt huomattavasti.

eSky-asiakkaille tiedotetaan säännöllisesti hyvityspyyntöjensä kehittymisestä lentoyhtiöiden meille lähettämien tietojen mukaisesti.

Tämän artikkelin sisältämät vinkit ja ehdotukset ovat vain lisätietoa, eikä niiden perusteella voida esittää mitään vaatimuksia eSky.fi:lle.

Sisältääkö artikkeli kaipaamasi tiedot? Kyllä | Ei
Mielestäni tämä artikkeli:
Kiitos mielipiteestäsi!