Internetlähtöselvitys tai verkkolähtöselvitys on Internetin kautta tehtävä lähtöselvitys. Toinen vaihtoehto on tehdä lähtöselvitys lentokentällä.
Huom! Kun varaa liput tietyiltä suosituilta yhtiöiltä Ryanair, Wizz Air tai EasyJet, kannattaa lähtöselvitys hoitaa verkossa, sillä lentokentällä tehtävään lähtöselvitykseen saattaa liittyä lisäkuluja.
Mikä on lähtöselvitys ja mihin sitä tarvitaan?
Jotta koneeseen voi nousta, on jokaisella matkustajalla oltava tarkastuskortti (lippu yksinään ei oikeuta koneeseennousuun!), joka luodaan lähtöselvityksessä. Se annetaan lentoyhtiön tiskillä, sen voi ladata tai se lähetetään matkustajan sähköpostiin. Joskus tarkastuskortin sijaan lentoyhtiö lähettää vahvistuksen lähtöselvityksestä sähköpostitse. Muista siinä tapauksessa ottaa vahvistus mukaan lentokentälle, mene lentoyhtiön tiskille ja näytä se henkilökunnalle. Sen avulla saat tarkastuskortit. Aivan kuten lippukaan, myöskään vahvistus lähtöselvityksestä yksinään ei oikeuta koneeseennousuun.
Lähtöselvityksen tekemiseen on kaksi tapaa:
- verkossa - anna pyydetyt tiedot verkkolomaketta käyttäen, ja kun lentoyhtiö on luonut tarkastuskortin tai vahvistuksen lähtöselvityksestä, tulosta se tai tallenna se mobiililaitteelle (esim. älypuhelin, tabletti) ja ota se mukaasi lentokentälle
- Lentoasemalla – lentoyhtiön lähtöselvitystiskillä tai itsepalveluautomaatilla – jolloin tarkastuskortin tulostaa joko lentoyhtiön virkailija tai automaatti. (Lähtöselvityksestä lentoasemalla kerrotaan lisää myöhemmin tässä artikkelissa.)
Jokaisella matkustajalla on tietyt tiedot sisältävä tarkastuskortti. Näiden tietojen laajuuden määrittelee lentoyhtiö. Lisäksi vaadittavien tietojen määrä saattaa riippua myös esimerkiksi lentoreitistä ja kohdemaan viisumivaatimuksista. Yleensä lähtöselvityksessä vaadittavia tietoja ovat nimi sekä matkustusasiakirjan (passi, henkilökortti) tyyppi ja sen numero. Lisäksi vaaditaan myös tieto matkustusasiakirjan myöntäjämaasta ja sen viimeisestä voimassaolopäivästä. Nämä tiedot ovat tärkeitä, sillä turvatarkastuksessa katsotaan, että tarkastuskorttiin merkitty tieto vastaa matkustusasiakirjojen tietoja.
Jos tiedot eivät täsmää, matka voi keskeytyä turvatarkastukseen, ja pahimmassa tapauksessa lennolle pääsy voidaan evätä. Lähtöselvityksen aikana määritellään myös istumapaikka lennolla. Myös tämä tieto löytyy tarkastuskortista.
Onko tietojen luovuttaminen lähtöselvityksessä välttämätöntä? Kyllä. Lentolippua varatessa on annettava matkustajien nimitiedot, syntymäajat ja yhteystiedot. Tarkastuskortti sisältää vielä yksityiskohtaisempaa tietoa, mikä taas johtuu voimassa olevista turvallisuusmääräyksistä.
Lipun ostamisen ja lennon välisenä aikana vaadittavat tiedot saattavat muuttua (esimerkiksi passi voi vanhentua, jolloin korvaavalla passilla on eri numero). Tästä syystä lähtöselvitys tehdään juuri ennen lähtöä ja verkossakin yleensä aikaisintaan lähtöpäivää edeltävinä päivinä.
Huom! Kaikilla matkustajilla pitää olla tarkastuskortti ja henkilöllisyystodistus, joka vahvistaa kortin tiedot oikeiksi.
Mikä on lähtöselvitysvahvistuksen ja tarkastuskortin ero?
Jos lentoyhtiö verkkolähtöselvityksen jälkeen antaa sinulle vahvistuksen verkkolähtöselvityksestä, ota asiakirja mukaasi lentokentälle. Näytä vahvistus henkilökunnalle, joka tulostaa sinulle tarkastuskortit. Pelkkä vahvistus yksinään ei välttämättä tarjoa tarkkaa tietoa lennosta ja istumapaikoista, sillä tieto on ennen lentoa luettavassa koodissa.
Kuinka tiedän lähettikö lentoyhtiö minulle vahvistuksen vai tarkastuskortin? Lähetetty tarkastuskortti sisältää tekstin „Boarding pass” („Boarding pass”), kun taas lähtöselvitysvahvistus tekstin „Check-in confirmation”/„This is not a boarding pass” („Check-in confirmation”/„This is not a boarding pass”).
Milloin lentoyhtiöt aloittavat verkkolähtöselvityksen?
Jokainen lentoyhtiö määrittelee itse verkkolähtöselvityksen alkamis- ja päättymisajan. Esimerkiksi:
- easyJet sallii verkkolähtöselvityksen aikaisintaan 30 päivää ja viimeistään 2 tuntia ennen lähtöä,
- Ryanair sallii verkkolähtöselvityksen aikaisintaan 24 tuntia ja viimeistään 2 tuntia ennen lähtöä (aikaisintaan 60 päivää ennen lähtöä, kun kyseessä on varattu istuinpaikka),
- Wizz Air sallii verkkolähtöselvityksen aikaisintaan 30 päivää (jos istuinpaikka on varattu) tai 24 tuntia (jos istuinpaikkaa ei ole varattu) ja viimeistään 3 tuntia ennen aikataulun mukaista lähtöä.
Muita verkkolähtöselvitystä tarjoavia yhtiöitä:
- Air Baltic – 5 päivää ennen lähtöä siihen asti, kunnes lentoaseman lähtöselvitys suljetaan.
- Alitalia (koskee vain Light-lippuluokkaa) – 24h-2h ennen lähtöä
- Ukraine International Airlines – 48h ennen lähtöä (paitsi Amsterdamista lähteville ja Kiova – Bryssel -reitin charter-lennoille 24h sekä Brysselistä sekä Genevestä lähteville lennoille 18h) ja viimeistään tunti ennen lähtöä (Tel Avivista ja Zaporižžjasta lähdettäessä lähtöselvitys sulkeutuu jo 3 tuntia ennen lähtöä). Kiova – Riika ja Riika – Kiova -reiteillä verkkolähtöselvitys on maksullinen ja muilla reiteillä ilmainen. Alkaen 1.10.2017 kaikilta UIA:n matkustajilta on peritty lisämaksu lentoasemalla tehtävästä lähtöselvityksestä.
- AirAsia (koskee vain maan sisäisiä lentoja) - alkaen 14 päivää ja viimeistään 4 tuntia ennen lähtöä (AirAsia X:n lennoille) tai viimeistään1 tunti ennen lähtöä (AirAsian lennot).
- Spirit Airlines - 24h – 1h ennen lähtöä
- Jet2.com - 28 vuorokautta – 5 tuntia ennen lähtöä.
- El Al. – 24h–3h ennen lähtöä.
Jos yhtiötä ei mainita yllä, lähtöselvitys tapahtuu normaalisti lentoasemalla. Kun saapuu lähtöselvityspisteelle (viimeistään 2 tuntia ennen lähtöä), tarkastuskortit luodaan siellä matkustajille veloituksetta.
Millainen on verkkolähtöselvitys eSky:n kanssa?
Huom! Jos lipussasi lukee, että lentoyhtiö käsittelee varauksesi tai sinun on tehtävä lähtöselvitys lentöyhtiön verkkosivulla, mene tänne.
Milloin eSky:n asiakkaat voivat tehdä lähtöselvityksen? Matkustaja saa sähköpostitse linkin lähtöselvitykseen sähköisellä lipulla. Tämän ansiosta voit antaa kaikki lähtöselvitykseen tarvittavat tiedot ennen kuin lentoyhtiö avaa verkkolähtöselvityksen (yleensä 2-4 päivää ennen lähtöaikaa). Edustajamme viimeistelevät prosessin asiakkaan puolesta, kun lähtöselvitys on aloitettu verkossa, tai koko prosessi suoritetaan automaattisesti. Varoitus! Verkkolähtöselvitys ei välttämättä ole mahdollista, jos annat tietosi alle 48 tuntia ennen lähtöä. Lähetämme tarkastuskortit tai vahvistukset lähtöselvityksestä varatessa annettuun sähköpostiosoitteeseen aikaisintaan 48 tuntia ja viimeistään 8 tuntia ennen aikataulun mukaista lähtöaikaa.
Jos matkasi koostuu useasta lennosta, tarkastuskortit tai vahvistukset lähtöselvityksestä lähetetään erillisinä sähköposteina - aikaisintaan 48 ja viimeistään 8 tuntia ennen kutakin lentoa.
Huom! ESkyn tarjoama Verkkolähtöselvitys-palvelu on saatavilla eräiden suosittujen lentoyhtiöiden lennoille. Voit lisätä palvelun ostoskoriisi lentolippua varatessasi.
Millainen verkkolähtöselvitys eSky:n kautta on, jos lentoyhtiö käsittelee varauksen?
Jos olet ostanut Verkkolähtöselvitys-palvelun lentolippuja varatessa, on verkkolähtöselvitysprosessi lentoyhtiöiden käsittelemille varauksille samanlainen kuin yllä on kuvattu. Kun olet antanut tietosi ja lentoyhtiö avaa lähtöselvityksen, teemme lähtöselvityksen puolestasi ja lähetämme tarkastuskortit tai vahvistukset lähtöselvityksestä sinulle sähköpostitse. Tarkastuskortit tai vahvistus ,tulee tulostaa tai tallentaa mobiililaitteelle (esim. älypuhelin, tabletti) ennen lentokentälle lähtöä.Tässä tapauksessa voit saada tietoa varauksestasi suoraan lentoyhtiöltä sähköpostitse. Kuitenkin suosittelemme, että seuraat vain eSky:n lähettämiä lähtöselvitysviestejä.
Jos et osta Verkkolähtöselvitys-palvelua eSky:ssä, sinun on tehtävä lähtöselvitys suoraan lentoyhtiön kautta. Tehdäksesi tämän sinun on mentävä lentoyhtiön verkkosivuille, kirjauduttava sisään eSky:ssä lipun varaamiseen käyttämääsi sähköpostiosoitetta käyttäen ja täytettävä lähtöselvityskaavake. Muistathan, että tämä on mahdollista sen jälkeen, kun lentoyhtiö on avannut verkkolähtöselvityksen (Ryanair-lentoyhtiöllä verkkolähtöselvitys on mahdollista aikaisintaan 24 tuntia ja viimeistään 2 tuntia ennen lähtöä)! Tarkastuskortteja voi käyttää lentoyhtiön verkkosivujen ohjeiden mukaisesti.
Huomaathan, että tässä tapauksessa saat kaiken tiedon lennosta, lähtöselvityksestä ja muutoksista aikataulussa vain lentoyhtiöltä!
Milloin saat tarkastuskorttisi eSky:ltä?
- eSky:n käsitellessä varauksia lähetämme sinulle tarkastuskortin tai vahvistuksen lähtöselvityksestä sähköpostitse aikaisintaan 48 tuntia ja viimeistään 8 tuntia ennen lähtöä.
- Jos olet ostanut eSky:N Verkkolähtöselvitys-lisäpalvelun, lähetämme sinulle tarkastuskortin tai vahvistuksen lähtöselvityksestä sähköpostitse aikaisintaan 48 tuntia ja viimeistään 8 tuntia ennen lähtöä.
- Lentoyhtiön käsitellessä varauksia tarkastuskortin tai vahvistuksen lähtöselvityksestä lähettää suoraan lentoyhtiö määrittelemänänsä ajankohtana.
Muista, että tarkastuskortit tai vahvistukset lähtöselvityksestä lähetetään sinulle vain, jos olet antanut kaikki lentoyhtiön verkkolähtöselvitystä varten tarvitsemat tiedot!
Pitääkö tarkastuskortit tulostaa?
Tulosta tarkastuskorttisi tai tallenna se mobiililaitteellesi (esim. älypuhelin, tabletti). Muista tehdä tämä ennen kuin menet matkatavaroiden luovutukseen, passintarkastukseen tai turvatarkastukseen! Ota tulostettu tai tallennettu kortti mukaasi lentokentälle. Ota myös henkilöllisyystodistus, jota käytit lähtöselvityksessä. Jos sinulla ei ole korttia, joudut maksamaan merkittävän sakon, ja äärimmäisissä tapauksissa lentokoneeseen nousu voidaan kieltää.
Lähtöselvitys ei onnistu. Mitä teen?
- Tarkista oletko saanut sähköpostiisi uudemman lentoaikataulun ja lähtöselvityslinkin.
- Jos varauksella matkustaa iso ryhmä, lähtöselvitys kannattaa tehdä vain muutamalle matkustajalle kerrallaan. Jos täytät lomaketta liian kauan, yhteytesi saatetaan aikakatkaista. Tämä liittyy tietojesi turvassa pitämiseen.
Lähtöselvityksen jälkeen tehtävät muutokset
Kun lähtöselvitys on jo tehty verkossa, Ryanair, Wizz Air ja easyJet sallivat matkustuspäivämäärän tai matkustajan nimitiedon muuttamisen. Tämä palvelu on maksettavissa matkustajaa ja lentoa kohden lentoyhtiön hinnaston mukaisesti. Lipun avattuaan matkustaja voi tehdä siihen muutoksia lentoyhtiön sääntöjen puitteissa, ja joistakin muutoksista voi olla erikseen säädetty lisämaksuja. Myös sitä koskevat erityisen aikarajoituksen, milloin tällainen tietojen muuttaminen on mahdollista.
Huom! Verkkolähtöselvitys-palvelua käyttävien matkustajien, joilla on ruumaan menevää matkatavaraa, on silti lähtöselvitettävä matkatavaransa lentoasemalla normaalin käytännön mukaisesti.
Hyvä muistaa:
- Verkkolähtöselvityksen jälkeen lipun tietoja ei enää voi muuttaa (poikkeuksina Ryanair, Wizz Air ja easyJet).
- Pidä tarkastuskorttisi joko tulostettuna tai mobiililaitteelle tallennettuna aina mukanasi lentokentällä ja lentokoneessa valmiina näytettäväksi.
- Käytä tarkastuskortin tulostamiseen mustaa mustetta.
- Jokainen tarkastuskortti on tulostettava erilliselle liuskalle niin, että kortin kääntöpuolelle ei tule tulostetta.
- Matkustajilla on lentoasemalla oltava samat matkustusasiakirjat, joita käytettiin lähtöselvityksessä.