Menu

Verkkolähtöselvitys: Mikä se on?

Verkkolähtöselvitys: Mikä se on?

Internetlähtöselvitys tai verkkolähtöselvitys on Internetin kautta tehtävä lähtöselvitys. Toinen vaihtoehto on tehdä lähtöselvitys lentokentällä.

Huom!

Kun varaa liput tietyiltä suosituilta yhtiöiltä Ryanair, Wizz Air tai EasyJet, kannattaa lähtöselvitys hoitaa verkossa, sillä lentokentällä tehtävään lähtöselvitykseen saattaa liittyä lisäkuluja.

 

Mikä on lähtöselvitys ja mihin sitä tarvitaan?

Jokaisella matkustajalla on oltava tarkastuskortti, jotta voi nousta koneeseen (pelkkä varaustunnus tai e-lippu ei riitä koneeseen pääsemiseen!). Tarkastuskortti luodaan lähtöselvityksen yhteydessä. Tarkastuskortin voi saada kahdella tavalla:

  • Internetissä – verkossa tarjottaville lomakkeille syötetään tarvittavat tiedot. Kun tarkastuskortti on luotu, siitä on tulostettava kopio, joka otetaan lentokentälle mukaan.
  • Lentoasemalla ­– lentoyhtiön lähtöselvitystiskillä tai itsepalveluautomaatilla ­– jolloin tarkastuskortin tulostaa joko lentoyhtiön virkailija tai automaatti. (Lähtöselvityksestä lentoasemalla kerrotaan lisää myöhemmin tässä artikkelissa.) ­

 

Jokaisella matkustajalla on tietyt tiedot sisältävä tarkastuskortti. Näiden tietojen laajuuden määrittelee lentoyhtiö. Lisäksi vaadittavien tietojen määrä saattaa riippua myös esimerkiksi lentoreitistä ja kohdemaan viisumivaatimuksista. Yleensä lähtöselvityksessä vaadittavia tietoja ovat nimi sekä matkustusasiakirjan (passi, henkilökortti) tyyppi ja sen numero.  Lisäksi vaaditaan myös tieto matkustusasiakirjan myöntäjämaasta ja sen viimeisestä voimassaolopäivästä. Nämä tiedot ovat tärkeitä, sillä turvatarkastuksessa katsotaan, että tarkastuskorttiin merkitty tieto vastaa matkustusasiakirjojen tietoja.

Jos tiedot eivät täsmää, matka voi keskeytyä turvatarkastukseen, ja pahimmassa tapauksessa lennolle pääsy voidaan evätä. Lähtöselvityksen aikana määritellään myös istumapaikka lennolla. Myös tämä tieto löytyy tarkastuskortista.

Onko tietojen luovuttaminen lähtöselvityksessä välttämätöntä? Kyllä. Lentolippua varatessa on annettava matkustajien nimitiedot, syntymäajat ja yhteystiedot. Tarkastuskortti sisältää vielä yksityiskohtaisempaa tietoa, mikä taas johtuu voimassa olevista turvallisuusmääräyksistä.

Lipun ostamisen ja lennon välisenä aikana vaadittavat tiedot saattavat muuttua (esimerkiksi passi voi vanhentua, jolloin korvaavalla passilla on eri numero). Tästä syystä lähtöselvitys tehdään juuri ennen lähtöä ja verkossakin yleensä aikaisintaan lähtöpäivää edeltävinä päivinä.

Huom! Kaikilla matkustajilla pitää olla tarkastuskortti ja henkilöllisyystodistus, joka vahvistaa kortin tiedot oikeiksi.

eSky tekee lähtöselvityksistä vaivattomia

eSky tarjoaa Ryanairin, Wizz Airin tai EasyJetin lippuja ostaneille asiakkailleen mahdollisuuden tehdä lähtöselvitys verkossa oman sivustonsa kautta. Wizz Airin lennoille tämä onnistuu, kun on saanut varausvahvistuksen ja lipun, kuitenkin aikaisinkaan 30 päivää ennen lähtöä (jos olet varannut istumapaikan) tai aikaisintaan 48 tuntia ja viimeistään 3 tuntia ennen lähtöä (jos et ole varannut istumapaikkaa). Ryanairin lennoille aikaistaan 2 vuorokautta ja viimeistään 2 tuntia ennen lähtöaikaa (tai jos olet varannut istumapaikat aikaisintaan 60 vuorokautta ennen lentoa). EasyJetillä lähtöselvitys aukeaa 30 vuorokautta ennen ja sulkeutuu 2 tuntia ennen lähtöä.

Muita verkkolähtöselvitystä tarjoavia yhtiöitä:

  • Air Baltic – 5 päivää ennen lähtöä siihen asti, kunnes lentoaseman lähtöselvitys suljetaan.
  • Alitalia (koskee vain Light-lippuluokkaa) – 24h-2h ennen lähtöä
  • Ukraine International Airlines – 48h ennen lähtöä (paitsi Amsterdamista lähteville ja Kiova – Bryssel -reitin charter-lennoille 24h sekä Brysselistä sekä Genevestä lähteville lennoille 18h) ja viimeistään tunti ennen lähtöä (Tel Avivista ja Zaporižžjasta lähdettäessä lähtöselvitys sulkeutuu jo 3 tuntia ennen lähtöä). Kiova – Riika ja Riika – Kiova -reiteillä verkkolähtöselvitys on maksullinen ja muilla reiteillä ilmainen. Alkaen 1.10.2017 kaikilta UIA:n matkustajilta on peritty lisämaksu lentoasemalla tehtävästä lähtöselvityksestä.
  • AirAsia (koskee vain maan sisäisiä lentoja) - alkaen 14 päivää ja viimeistään 4 tuntia ennen lähtöä (AirAsia X:n lennoille) tai viimeistään1 tunti ennen lähtöä (AirAsian lennot).
  • Spirit Airlines -  24h – 1h ennen lähtöä
  • Jet2.com - 28 vuorokautta – 5 tuntia ennen lähtöä.
  • El Al. – 24h–3h ennen lähtöä.

Jos yhtiötä ei mainita yllä, lähtöselvitys tapahtuu normaalisti lentoasemalla. Kun saapuu lähtöselvityspisteelle (viimeistään 2 tuntia ennen lähtöä), tarkastuskortit luodaan siellä matkustajille veloituksetta.

Linkki verkkolähtöselvitykseen löytyy eSkylta saamastasi sähköpostista

Valitusta palvelutasosta riippuen eSkyn asiakkaat voivat tehdä lähtöselvityksen kahdella eri tavalla.

Asiakkaat jotka valitsevat Verkkolähtöselvitys-palvelun

Jos asiakas on ostanut Verkkolähtöselvitys-palvelun (tämä onnistuu lippua sivustomme kautta varatessa), matkustaja saa sähköpostiinsa e-lipun sekä linkin lähtöselvityslomakkeeseen. Lomakkeen avulla matkustaja voi antaa kaikki tarvittavat tiedot jo ennen kuin lentoyhtiön lähtöselvitys aukeaa (tyypillisesti se avataan 2-4 vuorokautta ennen lähtöä). Asiantuntijamme hoitavat prosessin puolestasi, kun lähtöselvitys aukeaa. Saat sähköpostiisi tulostettavan tarkastuskortin (boarding pass). Tarkastuskortti lähetetään varauksen yhteydessä annettuun sähköpostiosoitteeseen aikaisintaan 48 tuntia ja viimeistään 8 tuntia ennen aikataulunmukaista lähtöaikaa. 

Asiakkaat joilla ei ole Verkkolähtöselvitys-palvelua

Matkustajat joilla ei ole Verkkolähtöselvitys-palvelua saavat sähköpostitse vain e-lipun ja tiedon siitä, milloin lähtöselvityslinkin sisältävä seuraava sähköposti lähetetään. Lähetämme linkin lähtöselvitykseen, kun lentoyhtiö avaa lähtöselvityksen (esimerkiksi Ryanairin tapauksessa 48 tuntia ennen lähtöaikaa). Kun olet saanut linkin lähtöselvityslomakkeeseen, sinun on itse täytettävä vaadittavat tiedot, ja kun olet saanut tulostettavan tarkastuskortin (joka lähetetään antamaasi sähköpostiosoitteeseen), sinun on tulostettava se ja otettava mukaan lentoasemalle. 

Huom! Tarkastuskortin voi tulostaa heti sen saatuaan tai tallentaa sopivalle medialle (USB-tikulle, älypuhelimeen, ulkoiselle kovalevylle tms.) ja tulostaa myöhemmin. Passintarkastuksessa ja turvatarkastuksessa on kuitenkin oltava mukana tarkastuskortti viranomaisille kelpaavassa muodossa sekä sama matkustusasiakirja, jota olet käyttänyt lähtöselvityksessä.   Jos tarkastuskortti puuttuu, saattaa joutua maksamaan huomattavan lisämaksun, ja pahimmassa tapauksessa jopa koneeseen pääsy saatetaan evätä.

Lähtöselvitys ei onnistu. Mitä teen?

  • Tarkista oletko saanut sähköpostiisi uudemman lentoaikataulun ja lähtöselvityslinkin.
  • Jos varauksella matkustaa iso ryhmä, lähtöselvitys kannattaa tehdä vain muutamalle matkustajalle kerrallaan. Jos täytät lomaketta liian kauan, yhteytesi saatetaan aikakatkaista. Tämä liittyy tietojesi turvassa pitämiseen.

Osta eSkyn Verkkolähtöselvitys-palvelu

Verkkolähtöselvitys on lisäpalvelu, jonka voit tilata varatessasi kauttamme lentoja tiettyjä lentoyhtiöitä. Se on helppo ja kätevä ratkaisu, sillä matkustajan ei itse tarvitse muistaa, milloin lähtöselvitys avataan. Asiantuntijamme hoitavat tylsät muodollisuudet puolestasi.

Yllä mainitun palvelun ostettuaan eSkyn käyttäjä saa linkin lomakkeelle, jolle voi täyttää matkustajien kaikki tarvittavat tiedot. Sinun tarvitsee vain täyttää tiedot ja vahvistaa ne, ja viimeistään 8 tuntia ennen lähtöä saat sähköpostin, joka sisältää tulostusvalmiit tarkastuskortit. Tarkastuskortit on tulostettava ja otettava mukaan lentoasemalle. 

Huom! ESkyn tarjoama Verkkolähtöselvitys-palvelu on saatavilla eräiden suosittujen lentoyhtiöiden lennoille. Voit lisätä palvelun ostoskoriisi lentolippua varatessasi.

Lähtöselvityksen jälkeen tehtävät muutokset

Kun lähtöselvitys on jo tehty verkossa, Ryanair, Wizz Air ja easyJet sallivat matkustuspäivämäärän tai matkustajan nimitiedon muuttamisen. Niin sanottu lipun uudelleen avaaminen maksaa 15 euroa / 15 puntaa kutakin matkustajaa ja lentoa kohden. Lipun avattuaan matkustaja voi tehdä siihen muutoksia lentoyhtiön sääntöjen puitteissa, ja joistakin muutoksista voi olla erikseen säädetty lisämaksuja. Myös sitä koskevat erityisen aikarajoituksen, milloin tällainen tietojen muuttaminen on mahdollista.

Huom!

Verkkolähtöselvitys-palvelua käyttävien matkustajien, joilla on ruumaan menevää matkatavaraa, on silti lähtöselvitettävä matkatavaransa lentoasemalla normaalin käytännön mukaisesti.

Hyvä muistaa:

  • Verkkolähtöselvityksen jälkeen lipun tietoja ei enää voi muuttaa (poikkeuksina Ryanair, Wizz Air ja easyJet).
  • Lentoasemalla mukana on oltava tulostetut tarkastuskortit.
  • Käytä tarkastuskortin tulostamiseen mustaa mustetta.
  • Jokainen tarkastuskortti on tulostettava erilliselle liuskalle niin, että kortin kääntöpuolelle ei tule tulostetta.
  • Matkustajilla on lentoasemalla oltava samat matkustusasiakirjat, joita käytettiin lähtöselvityksessä.

 

Tämän artikkelin sisältämät vinkit ja ehdotukset ovat vain lisätietoa, eikä niiden perusteella voida esittää mitään vaatimuksia eSKY.pl S.A.:lle.

Oletko kiinnostunut mutta kaipaat lisätietoa?
Kiitos avustasi

Palautteesi avulla pystymme luomaan parempia ja kiinnostavampia artikkeleja

Emme juuri nyt pystyneet lähettämään sinulle ehdotuksia

Lähetä uudelleen Yritä myöhemmin